جوانسازی پوست با کلاژن

کلاژن سازی

کلاژن سازی فرایندی است که سبب می شود پوست جوان مانده و روند پیری و چروک شدن پوست به تعویق بیفتد. در واقع با مصرف مواد غذایی و یا گیاهانی که سرشار از کلاژن هستند  می توانید پوستی باطراوت به خود هدیه کنید. به هر میزان که کلاژن بیشتری در مواد مصرفی به صورت خوراکی و یا ماسک های گیاهی وجود داشته باشد فرایند ذخیره سازی کلاژن و به تبع آن کلاژن سازی نیز بیشتر خواهد بود. در حقیقت بدن به طور خودکار و طبیعی کلاژن سازی را انجام می دهد اما به میزانی که سن بالاتر می رود این فرایند نیز ضعیف تر شده و میزان آن کاهش می یابد از این رو آثار پیری بر روی قسمت های مختلفی از چهره و پوست نمایان می شود. اگر میزان کلاژن در بدن کم باشد در نتیجه قسمت های مختلف بدن به دلیل کاهش خاصیت کشسانی دچار تغییر شکل خواهند شد و ضعف عضلانی در این قسمت ها مشاهده می شود. پیری پوست از جمله مواردی است که در اثر کمبود کلاژن و یا به دلیل ضعف در فرایند کلاژن سازی به هر دلیل در بدن ایجاد می گردد.

قبل و بعد از مصرف از محصولات کلاژن ساز

رژیم های غذایی متعددی که حاوی مواد گیاهی خاصی هستند به طور مطلوب می توانند در امر ایجاد کلاژن موثر باشند و فرایند کلاژن سازی را به شکلی مطلوب تحریک کرده و از آسیب های وارد بر پوست و ایجاد اثرات مخرب ممانعت می کنند. تغذیه سالم می تواند سرعت این فرایند را افزایش داده و استخوان هایی سالم تر و پوستی شفاف و جوان تر را برای شما به ارمغان آورد. با وجود کلاژن به میزان مناسب و مورد نیاز بدن، مو و ناخن هایی سالم تر و زیباتر خواهید داشت. از آنجایی که داشتن پوستی سالم نشان دهنده یک بدن سالم به طور کلی است مراقبت از آن اهمیت ویژه ای دارد و تولید کلاژن اگر به میزان متعادل حفظ شود علاوه بر تاثیر در ظاهر پوست و بدن می تواند سلامت بدن را نیز تضمین کند.

مواد غذایی که باعث افزایش کلاژن سازی پوست می شوند

مواد غذایی مناسب در فرایند کلاژن سازی

مواد مغذی و گیاهانی که حاوی آنتی اکسیدان هستند یکی از منابع مهم برای تولید کلاژن در بدن محسوب می شوند.

گیاه جنسینگ یکی از موثرترین گیاهانی است که می تواند انعطاف پذیری و شادابی مطلوبی را برای پوست به ارمغان آورد. در واقع با این گیاه که غنی از ویتامین E  است و به سرعت جذب پوست می شود در شادابی پوست تاثیر بسزایی دارد.

میوه هایی مانند بلوبری و کرن بری نیز از جمله مواد مغذی گیاهی در تولید کلاژن مناسب برای بدن هستند. میوه ها و سبزیجاتی که دارای میزان بالایی از پروتئین هستند یکی از مواردی هستند که ک شایانی به جوان ماندن پوست در سنین مختلف می کنند. در واقع این گیاهان به صورت خوارکی و مصرف آنها به عنوان ماسک های پوستی در ایجاد طراوت روی پوست بسیار موثر می باشد.

سبزیجات با جلوگیری از تجزیه کلاژن موجود در بدن فعالیت آنتی اکسیدانی قوی را در بدن به دنبال خواهند داشت که نتیجه آن جلوگیری از پیری زودرس می باشد. سبزیجات را می توان به صورت خام و پخته مصرف کرد و از خواص شگفت انگیز آنها بر سلامت پوست بهره مند شد.

میوه و سبزیجاتی که قرمز رنگ هستند از دیگر مواد غذایی و گیاهان مفید در فرایند کلاژن سازی قلمداد می شوند. این مواد تولید کلاژن را به میزان زیادی بالا می برند و مانند مرکبات سبب بازسازی پوست می شوند. لیمو، گریپ فروت و پرتقال با داشتن ویتامین های مفید، بدن را در برابر عوامل خطرناک و سموم محافظت کرده و مواد لازم برای تشکیل کلاژن را در اختیار آن قرار می دهند.

چگونگی تسریع روند بهبود پوست

سایر مواد گیاهی طبیعی برای تسریع در کلاژن سازی پوست

البته مواد گوناگونی که به صورت مصنوعی ساخته می شوند و حاوی کلاژن هستند نیز وجود دارند که مصرف برخی از آنها با عوارض جانبی همراه می باشد. این مواد با داشتن کلسیم زیاد د واکنش های منفی حساسیتی را در بدن بروز می دهد و نتیجه آنها درد مفاصل است از این رو پیشنهاد می شود جهت بهره مندی از ویژگی های مطلوب جهت جوان ماندن پوست از مواد طبیعی و گیاهی برای جوان سازی پوست استفاده کنید.

هویج و سیر از دیگر مناسب غنی و تسریع کننده در فرایند کلاژن سازی به شمار می روند چون می توانند جریان خون را به شیوه ای خوب بهبود داده و ساخت کلاژن را احیا کنند. در واقع این گیاهان با کاهش تولید چربی کمک می کنند پوستی شاداب داشته باشید.

گوجه فرنگی نیز از دیگر گیاهان موثر در کلاژن سازی و مفید برای پوست است که غنی از آنتی اکسیدان لیکوپن می باشد. این ماده می تواند از ذخیره کلاژنی که در بدن وجود دارد محافظت کند و شما می توانید لیکوپن را با این نقش موثر برای سلامت پوست در میوه هایی مانند هندوانه و گریپ فروت صورتی و هیمن طور سبزیجات قرمز یا نارنجی دیگر یافت کنید.

کولین ماده ای است که سبب می شود تولید کلاژن در بدن زیاد شود بنابراین مصرف مواد غذایی که حاوی این ماده مفید هستند سبب سلامتی خواهد شد. زرده تخم مرغ حاوی کولین به اندازه کافی است و در نخود و لوبیا و گل کلم نیز یافت می شود. در واقع رژیم غذایی که دارای مواد مغذی مانند گوگرد و کلاژن بیشتری باشد در سلامت پوست نیز تاثیرگذار است. این منابع گیاهی در سبزیجات به وفور یافت می شوند و پیاز و کلم بروکسل همین طور گشنیز نیز غنی از آن هستند. اسید لینولنیک که در سبزی گشنیز وجود دارد دارای آنتی اکسیدان است و نقش این آنتی اکسیدان ها مبارزه با رادیکال های خونی است که سلول ها را تخریب می کنند و با داشتن خاصیت سم زدایی شما را جوان و شاداب نگه می دارند.

تاثیر آلوئه ورا بر پوست

منابع غنی از کلاژن برای سلامت پوست

به عنوان یکی از منابع غنی از کلاژن می توان به میوه آلو اشاره کرد. این میوه دارای آنتی اکسیدان بالایی است و آسیب های وارده بر پوست را به شیوه ای مناسب از بین می برد. از این جهت گنجاندن آلو در برنامه روزانه هر فردی به عنوان یک منبع غنی برای کلاژن سازی و جوانی پوست توصیه می شود.

آلوئه ورا از دیگر گیاهانی است که باعث بهبود بیماری های پوستی شده و خواص مطلوبی برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست بازی می کند. این گیاه به صورت خوراکی و یا ترکیبی در داروهای بهداشتی ارائه شده در بازار مئجود است. آلوئه ورا می تواند خارش های پوستی را از بین برده و آکنه را نیز درمان کند. ژل آلوئه ورا به صورت ماسک هم مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین زمان برای مصرف آن هنگام شب می باشد.

کلاژن سازی با مصرف موادی که ویتامین ث بدن را به بهترین اندازه ممکن تامین می کنند سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد. در واقع یکی از منابع سرشار از ویتامین ث فلفل دلمه ای قرمز است. این ماده می تواند عناصر حیاتی برای کلاژن سازی را در اختیار فرد قرار بدهد.

ماسک های موثر بر کلاژن سازی پوست

ماسک های گیاهی برای فرایند کلاژن سازی پوست

به غیر از مواد غذایی می توان از ماسک های گیاهی تسریع کننده فرایند کلاژن سازی نیز استفاده کرد. ترکیب عسل و آب پرتقال یکی از ماسک های بسیار مناسب در تولید کلاژن محسوب می شود. در حقیقت مصرف لیمو و پرتقال به صورت خوراکی نیز دارای اثرات مثبتی بر روی پوست می باشد.

از دیگر ماسک های موثر در جوانی پوست و به تعویق انداختن پیری پوست می توان ماسک لعاب سیب زمینی و موز را نام برد. در واقع این ترکیب موثر بر روی پوست با داشتن پروتئین فراوان یک ماده کلاژن ساز محسوب می شود.

افرادی که دارای پوستی خشک هستند برای ایجاد طراوت بیشتر روی پوست خود لازم است که رطوبت کافی را با استفاده از مواد مختلف به پوست خود برسانند. خیار خام که به صورت ماسک روی پوست استفاده می شود و می تواند در کلاژن سازی موثر واقع شود و جوش های پوستی را نیز برطرف کند. از دیگر ترکیبات رطوبت رسان برای پوست ماسک حاصل از ترکیب روغن نارگیل و بادام شیرین است که رطوبت پوست را برای تعویق در ایجاد آثار پیری به نحوی مطلوب رفع می کند.

گیاهان موثر بر کلاژن سازی  پوست

منابع غذایی و روش های مفید دیگر برای ایجاد جوانی و طراوت در پوست

به غیر از منبع گیاهی منابع حیوانی نیز وجود دارند که در کلاژن سازی موثر هستند از این رو نمی توان از مصرف آنها صرف نظر کرد. یکی از مواد غذایی که باید توجه ویژه ای برای سلامت پوست و بدن به آن شود ماهی به خصوص ماهی سالمون است. ماهی با داشتن امگا 3 به اندازه کافی و همین طور ویتامین د تولید کلاژن را بدن زیاد می کند و حتی برای کسانی که نیازی به تولید کلاژن ندارند و احساس می کنند پوست آنها شاداب است نیز توصیه می شود.

هر نوع ماده ای که بتواند جریان خون را در زیر بافت های پوستی تسریع کند و به سطح پوست حجم مناسبی دهد به عنوان جوان کنده پوست شناخته می شود. خوردن پیاز و یا مصرف آن به صورت ماسک بر روی پوست علاوه بر ویژگی های ذکر شده در فرایند کلاژن سازی اثر دارد و آن را سرعت می بخشد بنابراین به عنوان یکی از ساده ترین راه های جوان سازی پوست قلمداد می گردد.

در طب سنتی بیان شده است که که افرادی که دارای طبعی سرد هستند و پوست آنها عاری از هر نوع جوش می باشد از ترکیب پودر حاصل از گیاه سوسن چلچراغ با گلاب استفاده کنند. این ماسک به عنوان یک لایه بردار موثر نیز عمل کرده و می تواند طراوت خاصی را به پوست هدیه کند.

استفاده از هر روشی که پوستی خشک را رفع کند در درمان آثار مربوط به چین و چروک و جلوگیری از پیری پوست موثر می باشد. مواد شیمیایی و مصرف بیش از حد لوازم آرایشی سبب آسیب رساندن به کلاژن های موجود در پوست می شود و این مواد صنعتی می توانند روند پیری پوست و آثاری مانند لک و چروک را در پوست سرعت بخشند.

کم آبی در بدن از دیگر مواردی است که باید به آن اهمیت داده شود. رفع کم آبی و رساندن رطوبت لازم و کافی به بدن می تواند خشکی را رفع کند و آب لازم را برای جوان ماندن تامین نماید. پس مراقب انجام دادن این راهکار ساده باشید تا همواره بتوانید پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

ترکیبی از سفیده تخم مرغ توام با لعابی که از تخم اسفرزه حاصل می شود بر روی پوست به عنوان ماسک جهت کلاژن سازی موثر است. به همین ترتیب پودر گیاه بومادران به عنوان ماسک خانگی گیاهی همراه با کف دریا برای افرادی که قصد دارند پوستی شاداب داشته باشند توصیه می گردد.

همچنین کسانی که طبع گرمی دارند با استفاده از شیر خشت می توانند یک ماسک خانگی ساده و مفید تهیه کنند و با استفاده مناسب از آن، روند پیری را در پوست خود به تاخیر انداخته و کلاژن مورد نیاز برای پوست را به نحوی مطلوب و دلخواه تامین کنند. در برخی از مواد هم می توان ترکیبی از عصاره های گیاهی مختلف را با مکانیزم اثر بیشتری در برخی از محصولات دارویی مانند کرم لایه بردار سیلکر دید.

پرسش و پاسخ درباره این محصول

avatar