درمان ترک پوستی

ترک پوستی

درمان ترک پوستی با شیوه های متعدد امکان پذیر است. شناخت روش های موثر درمانی برای یکی از مهم ترین مشکلات پوستی که با عنوان ترک پوستی شناخته می شود موضوعی حائز اهمیت است. از آنجایی که پوست بدن هر فرد به عنوان دیوار حفاظتی در بدن او محسوب می شود و نقش موثری در افزایش زیبایی ظاهری دارد استفاده از روش های موثر درمان ترک پوستی علاوه بر زیبایی ظاهری در سلامتی فرد نیز تاثیرگذار می باشد. هنگامی که خطوط تقریبا فرورفته بر روی قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود به آن ترک پوستی یا استریا گفته می شود. ترک های پوستی گاهی عمیق و بسیار زشت و ناخوشایند می باشند و با ضعیف شدن کلاژن پوست در بالاترین لایه پوست که قابل مشاهده است بروز می کنند. ترک های پوستی هنگام ظاهر شدن بر روی لایه پوستی به رنگ قرمز و یا صورتی می باشند و به مرور زمان سفید رنگ و باریک می شوند. ترک پوستی بیشتر در نواحی از بدن ایجاد می شوند که تحت کشش می باشند. منظور از نواحی تحت کشش روی شکم، بازو، ران، سینه و باسن است. درمان ترک پوستی  پس از ظاهر شدن علائم بر روی پوست به شکل خطوط برجسته ضروری به نظر می رسد تا این خطوط با گذشت زمان کمرنگ تر شوند. داشتن پوستی زیبا و عاری از هر گونه عیب و نقص برای مردان و به ویژه خانم ها حائز اهمیت می باشد.

درمان و بهبود ترک پوستی

ترک یکی از مشکلات شایع پوستی

ترک های پوستی موجب کاهش اعتماد به نفس و تضعیف روحیه زنان می شود. درمان ترک پوستی در هر نوع که باشد برای افرادی که به دلایل مختلف با آن رو به رو می شوند ضرورت دارد. به طور کلی می توان گفت ترک پوستی بیشتر در نواحی از بدن مشاهده می شود که چربی زیادی در آن قسمت ذخیره شده باشد. کلاژن پروتئینی است که در ایجاد حالت کشسانی پوست نقش موثری ایفا می کند بنابراین اگر پوست بدنتان این پروتئین را به اندازه کافی دریافت نکرده باشد شاهد بروز ترک های پوستی در نواحی از بدنتان خواهید بود. در واقع دلیل اصلی بروز ترک های پوستی، پارگی کلاژن می باشد بدین معنا که کلاژن خاصیت ارتجاعی دارد و به دلایل مختلف به ویژه با افزایش و یا کاهش وزن بدن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و دچار پارگی می شود و در این صورت است که موجب بروز خطوطی عمیق بر روی لایه بیرونی پوستتان می شود. در این صورت روش ها مختلف برای درمان ترک پوستی جهت کلاژن سازی پوست یکی از روش های موثر قلمداد می گردد.

مهم ترین علل ترک پوستی در نواحی مختلف از بدن

افزایش وزن

افرادی که در مدت زمان کمی با افزایش وزن رو به رو می شوند بر روی قسمت های مختلف بدن آنها ممکن است ترک های پوستی ایجاد شود.

خانم های باردار

خانم های حامله به دلیل افزایش وزن از ماه چهارم به بعد در روی شکم، ران ها، باسن و یا سینه های آنها ترک های پوستی ایجاد می شود. دانستن این نکته برای خانم هاحائز اهمیت می باشد که سن بارداری تاثیر بسزایی در بروز ترک های پوستی دارد. خانم هایی که در سنین پایین بین 16 تا 20 سالگی حامله می شوند بیشتر از خانم هایی که در سن 35 سالگی حامله می شوند در معرض بروز ترک پوستی قرار دارند.

درمان ترک پوستی دوران بارداری

بلوغ

رشد جسمی افراد در دوران بلوغ یکی از مهم ترین علل ایجاد ترک های پوستی می باشد. همه افراد دوران بلوغ جنسی را پشت سر گذاشته اند در این دوران شاهد تغییرات جسمی در پسران و دختران هستیم. تغییرات ظاهری که بر اثر بلوغ جنسی در پسران ایجاد می شود شامل رشد مو در صورت می باشد. تغییرات ظاهری که در دختران ایجاد می شود نیز شامل بزرگ شدن باسن است. همچنین در دوران بلوغ است که عادت ماهیانه دختران شروع می شود. هنگامی که فرد به بلوغ جسمی می رسد جثه فرد سریعا رشد پیدا می کند، در واقع با رشد جسمی فرد پوست دچار کشیدگی شده و خطوط مختلفی در نواحی از بدن مشاهده می شود که همان ترک های پوستی می باشد.

استفاده از کورتن

توجه داشته باشید که استفاده مکرر از کورتن در ایجاد ترک پوستی بسزایی دارد از این رو پیشنهاد می شود از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید و به منظور پیشگیری از عوارض خطرناک و عوارض جانبی آن فقط تحت نظر پزشک مصرف شود.

وراثت

وراثت نیز یکی از دیگر علل ترک پوستی می باشد از این رو ممکن است بسیاری از افرادی که اضافه وزن ندارند نیز در نواحی از بدنشان ترک پوستی مشاهده شود که می تواند یکی از علل آن وراثت باشد. برخی از افراد دارای ژنتیک برتر هستند و رشته های کلاژن آنها نسبت به افراد دیگر از مقاومت بیشتری برخوردار می باشد.

جراحی کاشت سینه (پروتز)

بسیاری از خانم ها پس از جراحی کاشت سینه (پروتز) با مشکل بروز ترک پوستی رو به رو می شوند.

کاهش نا گهانی وزن

کاهش وزن ناگهانی

بسیاری از افرادی که دچار اضافه وزن هستند و در مدت زمان کوتاهی وزن خود را کاهش می دهند در قسمت هایی از بدنشان ترک های پوستی ایجاد می شود. به طور کلی می توان گفت یکی از علل شایع بروز ترک های پوستی، افزایش وزن و یا کاهش وزن در مدت زمانی کوتاه می باشد.

پیشگیری از بروز ترک های پوستی

ثابت نگه داشتن وزن بدن

یکی از ساده ترین راهکارهای درمان ترک پوستی ثابت نگه داشتن وزن بدن می باشد. زیرا با افزایش سریع وزن بدن قطعا در نواحی مختلف بدن ترک های پوستی ایجاد می شود و این امر موجب کاهش زیبایی پوست افراد می گردد.

چرب نگه داشتن و ماساژ دادن پوست در دوران بارداری

خشک شدن پوست یکی از مهم ترین دلایل بروز ترک پوستی در نواحی مختلف بدن می باشد بنابراین به تمامی افراد به ویژه خانم های باردار توصیه می شود پوست خود را با استفاده از روغن های موثر مانند روغن زیتون چرب نگه دارند.

ماساژ با روغن های گیاهی

تغذیه مناسب

یکی از مهم ترین نکاتی که موجب پیشگیری از بروز ترک های پوستی می شود داشتن تغذیه مناسب است. اولین موردی که برای داشتن تغذیه مناسب باید رعایت کنید نوشیدن مایعات به اندازه کافی می باشد. نوشیدن مایعات به ویژه آب نقش موثری در مرطوب نگه داشتن و انعطاف پذیری پوست دارد. در طول روز نیاز است 8 لیوان آب بنوشید تا رطوبت بدنتان تامین شود زیرا همان طور که می دانید افرادی که پوست بدنشان خشک است به دلیل مصرف بسیار کم مایعات بیشتر از افرادی که دارای پوست چرب هستند در معرض بروز ترک های پوستی قرار دارند.

همچنین کمبود ویتامین های مختلف بدن یکی از مهم ترین دلایل بروز ترک پوستی می باشد بنابراین توصیه می شود جهت درمان ترک پوستی مواد مغذی که حاوی ویتامین های A،E و C می باشد را در برنامه غذایی روزمره خود جای دهید. مواد مغذی که حاوی ویتامین A هستند شامل: زردآلو، طالبی، سیزیجات سبز برگ دار، جگر، زرده تخم مرغ، کدو حلوایی و انبه می باشند.

مواد مغذی که حاوی ویتامین E هستند شامل: جوانه گندم، کنجد و مغز ها می باشند و مواد مغذی که حاوی ویتامین C می باشند شامل: میوه ها و سبزیجات مانند توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل دلمه و مرکبات می باشند. بنابراین با داشتن تغذیه مناسب می توانید از بروز ترک های پوستی پیشگیری کنید و پوستی زیبا داشته باشید.

رژیم غذایی سالم باعث پیشگیری از ترک پوستی می شود

روش های خانگی برای بهبود ترک های پوستی

راهکارهای درمان ترک پوستی به صورت خانگی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید از ایجاد ترک های پوستی بر روی نواحی مختلف بدنتان پیشگیری کنید. همچنین می توانید با استفاده از راهکارهای درمان خانگی ترک های قدیمی و جدید را کمرنگ تر کنید.

استفاده از ترکیبات کره کاکائو، روغن جوانه گندم، موم زنبور عسل به اندازه کافی، روغن زردالو، روغن ویتامین E و روغن هسته پالم نقش موثری در پیشگیری و درمان ترک پوستی دارد.

تمامی مواد گفته شده را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی ترک های پوستی بمالید و ماساژ دهید. برای اینگه این راهکار درمانی موثر واقع شود نیاز است روزانه دو یا سه بار این کار را انجام دهید. پس از گذشت دو ماه شاهد کم رنگ شدن ترک های پوستی خود خواهید بود. شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کند که دلیل اثر بخشی این روش درمانی خانگی چیست؟ کره کاکائو در آبرسانی موثر به پوست نقش مهمی ایفا می کند و از خشکی پوست بدن پیشگیری می کند بنابراین با نفوذ پیدا کردن به لایه های عمیق پوست موجب بازسازی و ترمیم پوست شده و در پیشگیری و درمان ترک پوستی بسیار اثربخش خواهد بود.

استفاده از ترکیبات ژل آلوورای تازه، 5 عدد کپسول ویتامین A و 10 عدد کپسول ویتامین E

ابتدا ژل موجود در آلوورا و روغن های داخل کپسول ها را خالی کنید و تمامی مواد ذکر شده را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید. سپس این ترکیب را بر روی پوستتان بمالید و ماساژ دهید تا به خوبی جذب شوند. به منظور اثربخشی نیاز است این ترکیب خانگی را برای دو بار در روز تکرار کنید تا به مرور زمان شاهد اثربخشی و درمان ترک پوستی خود باشید. ژل آلوورا از بهترین گیاهانی است که به منظور نرم شدن پوست بدن مورد استفاده قرار می گیرد و با داشتن ترکیبات گلوکومانان و جیبرلین در افزایش ترکیب کلاژن و از بین رفتن ترک های پوستی تاثیری مطولب دارد.

تاثیر آلوئه ورا بر کلاژن سازی پوست

انواع پماد و داروهای موثر

پماد ویکس

استفاده از پماد ویکس به تنهایی می تواند راهکار درمانی موثری در کاهش و درمان ترک پوستی باشد. برای این منظور کافی است مقدار مناسبی از پماد ویکس را بر روی ترک های پوستی خود بمالید و به خوبی ماساژ دهید تا کاملا جذب شود. سپس از یک سلفون به منظور پوشش دهی آن ناحیه استفاده کنید و برای یک شب در این وضعیت بمانید. به منظور اثربخشی بهتر نیاز است این کار را هر شب تکرار کنید تا شاهد کمرنگ شدن و از بین رفتن ترک های پوستی خود باشید.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از موثرترین راهکارهای درمانی ترک پوستی می باشد. برای پیشگیری و درمان ترک پوستی نیاز است مقداری روغن زیتون را گرم کنید و آن را بر روی پوستتان ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوست شود. به منظور اثربخشی بیشتر روزی دو بار این کار را تکرار کنید.

روغن بادام تلخ

تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیرات بادام تلخ برای کاهش ترک های پوست نشان می دهد خانم هایی که در دوران بارداری و پس از آن از روغن بادام تلخ برای ماساژ دادن شکم خود استفاده می کنند پس از زایمان شکم آنها کمتر دچار ترک خوردگی می شود. مهم ترین دلیل این موضوع این است که روغن بادام تلخ از خشک شدن پوست پیشگیری می کند و با چرب نگه داشتن پوست موجب پیشگیری از بروز ترک های پوستی می شود. علاوه بر روغن بادام مواد موثر دیگری مانند نانو سیلیکون فعال به درمان این ترک ها کمک می کند که به میزان قابل توجهی ترکیبات موثر بر درمان ترک پوستی در کرم لایه بردار سیلکِر آورده شده است.

تاثیر روغن بادام بر درمان ترک پوستی

مصرف مواد غذایی و گیاهی برای درمان ترک پوستی

آب لیمو ترش

آب لیمو ترش سرشار از ویتامین C می باشد و دارای خواص بسیار زیادی است. یکی از مهم ترین تاثیرات آب لیموترش در کاهش ترک های پوستی است. در واقع آب لیمو ترش موجب پاک سازی سلول های مرده می شود و به شکل قابل توجهی از ایجاد ترک های پوستی پیشگیری می کند. برای پیشگیری و کاهش ترک های پوستی با استفاده از لیمو ترش لازم است یک عدد لیمو ترش را از وسط نصف کنید و آن را بر روی علائم یا ترک های پوستی خود بمالید تا کاملا جذب شود. پس از گذشت 15 دقیقه آن را بشویید. برای اثربخشی بهتر توصیه می شود روزی یک بار این کار را انجام دهید.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی کلاژن و ویتامین E می باشد و می توان گفت یکی از مهم ترین مواد مغذی است که به منظور پیشگیری و درمان ترک های پوستی مورد استفاده قرارمی گیرد. برای پیشگیری و درمان ترک پوستی با استفاده از سفیده تخم مرغ لازم است 2 عدد سفیده تخم مرغ را به خوبی هم بزنید و بر روی قسمت هایی از بدنتان که علائم ترک پوستی مشاهده می شود بمالید و پس از خشک شدن آن بر روی پوست با استفاده از آب ولرم آبکشی کنید. به منظور اثربخشی بهتر لازم است روزی یکبار این فرآیند را انجام دهید.

اثرگذاری سفیده تخم مرغ بر بهبود ترک پوستی

چند روش درمانی ترک پوستی به عنوان درمان های پزشکی

بسیاری از پزشکان برای درمان ترک پوستی بیماران خود از روش های درمانی لیزر استفاده می کنند.

روش درمانی لیزر پلاسی

در روش لیزر پلاسی جرقه های نوری بر روی نواحی از بدن که دچار ترک شده اند وارد می شود. در واقع انرژی نور موجب بهبود بخشیدن رگ های خونی زیر پوست می شود و از این طریق به درمان ترک پوستی کمک می کند.

روش درمانی با لیزر فرکشنال دی اکسید کربن

این روش درمانی بیشتر به منظور درمان ترک پوستی در انواع ترک های قدیمی که به رنگ سفید هستند مورد استفاده قرار می گیرد و پس از 5 جلسه می توانید شاهد از بین رفتن ترک های پوستی قدیمی خود باشید.

لیزر درمانی برای ترک پوستی

روش درمان با میکرودرم ابریژن

این روش درمانی در صورتی که همراه با روش لایه برداری پوست انجام شود می تواند نقش موثری در از بین رفتن ترک های پوستی جدید ایفا کند.

توصیه های مفید

  • استفاده نکردن از رژیم غذایی غیر اصولی
  • ماساژ پوست( این امر تاثیر بسزایی در منظم شدن گردش خون دارد)
  • ورزش منظم به منظور ثابت نگه داشتن وزن بدن
  • استفاده از کرم های ویتامین E
  • مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین های D و C هستند
  • مرطوب نگه داشتن پوست بدن با استفاده از روغن ها و کرم های مرطوب کننده
  • کاهش وزن بدن برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند با داشتن برنامه غذایی مناسب و اصولی

درمان ترک پوستی و علائم آن

نشانه ها و علائم

مهم ترین نشانه و علائم ترک پوستی بروز ضایعات قرمز و یا صورتی رنگ در نقاط مختلف بدن می باشد. نشانه ها و علائم ترک پوستی بیشتر در نواحی از بدن که چربی زیادی در آن قسمتها ذخیره شده است دیده می شود. زیرا در این نواحی کلاژن دچار پارگی می شود و در بالایی ترین لایه پوست بدن ترک پوستی بروز می کند. استفاده زا روش های مختلف برای درمان ترک پوستی در انواع مختلف بسته به نوع پوست افراد و میزان وخامت ترک های ایجاد شده متفاوت است که در برخی مواقع به علت عمق زیاد و قدیمی بودن ترک ها امکان استفاده از روش های خانگی نیست و بهتر است برای نتیجه گیری بهتر و موثرتر به یک متخصص حرفه ای که در این زمینه تبحر کافی دارد مراجعه نمایید.

پرسش و پاسخ درباره این محصول

avatar