کاهش اضطراب و افسردگی

کاهش اضطراب و درمان افسردگی یکی با راهکارهای متعددی امکان پذیر است تا لذت یک زندگی شیرین و خوشاند نصیب فرد شود. امروزه درصد بالایی از افراد به دلایل گوناگون دچار افسردگی شدید هستند و به دنبال راهکارهایی برای درمان این بیماری می باشند. افسردگی موجب آسیب رساندن به بدن می شود و جالب است بدانید افرادی که دچار افسردگی شدید و اضطراب مداوم هستند بیشتر از دیگر افراد در معرض مبتلا شدن به بیماری های قلبی قرار دارند. افردی که افسرده اند امید به زندگی را از دست می دهند و برای انجام هیچ کاری انگیزه کافی ندارند از این رو این امر موجب بروز تاثیرات منفی در روحیه اطرافیان نیز می شوند. پیشرفت در زمینه های پزشکی موجب تولید انواع داروهای گوناگون شده است که هر یک برای درمان بیماری خاصی از جمله کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند اما نکته اینجاست که بسیاری از این داروها شیمیایی هستند و با مصرف آنها ممکن است عوارض جانبی ناراضی و یا نگران کننده ای برای مصرف کننده به وجود آید.

درمان گیاهی کاهش اضطراب

درمان افسردگی و کاهش اضطراب با راهکارهای طبیعی

کاهش اضطراب و رفع افسردگی با استفاده از داروهایی که با نام داروهای ضد افسردگی به تولید می رسند در مدت زمان طولانی اثربخش خواهد بود. بسیاری از داروهای ضد افسردگی در مدت زمان طولانی موجب بهبود خلق و خو می شوند اما از طرف دیگر موجب کاهش میل جنسی در مردان و زنان می شوند و در واقع با برطرف کردن مشکل روحی فرد مشکلات دیگری را برای وی به وجود می آورد. متاسفانه امروزه بسیاری از افراد سودجو با وارد کردن داروهای تقلبی و خطرناک آنها را با قیمت پایین به فروش می رسانند و افرادی که به دلیل مشکلات گوناگون برای درمان از آنها استفاده می کنند در معرض خطر قرار می گیرند. ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چه راه حل هایی برای کاهش اضطراب و افسردگی های خفیف وجود دارد؟ یکی از مطمئن ترین راه های درمان افسردگی برای آن دسته از افرادی که دچار نوع خفیف و متوسط هستند استفاده از گیاهان طبیعی و مکمل ها می باشد.

راهکارهای مفید جهت پیشگیری از افسردگی و کاهش اضطراب

داشتن رژیم غذایی مناسب

یکی از دلایل افسردگی و دیگر بیماری هایی که بسیاری از افراد به آنها مبتلا می شوند نداشتن تغذیه مناسب است. بنابراین برای پیشگیری از افسردگی توصیه می شود برنامه غذایی سالم را در رژیم روزمره خود جای دهید.

ورزش

انجام حرکات ورزشی و پیاده روی موجب می شود تا ذهنیت افراد از فکردهای منفی به دور بماند و کاهش اضطراب به نحوی مطلوب به وجود آید. بنابراین توصیه می شود اگر دچار افسردگی و اضطراب هستید روزانه یک ساعت را برای انجام حرکات ورزشی و یا پیاده روی اختصاص دهید.

تاثیر ورزش بر کاهش اضطراب

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی نیز از دیگر راهکارهای مفید برای افرادی است که دچار افسردگی هستند. ماساژ درمانی نقش مهمی در آرامش خاطر و ایجاد حالات شادی و نشاط ایفا می کند. یکی از راهکارهای ماساژ درمانی این است که قبل از خواب کف پاهایتان را با استفاده از روغن نارگیل ماساژ دهید. ماساژ پاها موجب آرامش اعصاب می شود و در نتیجه احساس بهتری خواهید داشت.

موسیقی

گوش کردن به آهنگ هایی که به آنها علاقه خاصی دارید در کاهش غم و اندوه و درمان افسردگی نقش مهمی دارند. در واقع موسیقی روش درمانی غیر پزشکی برای اضطراب و بسیاری از بیماری های دیگر می باشد که در بسیاری از موارد می تواند پاسخ مثبتی در درمان بیماری ها داشته باشد.

حمام کردن

هر زمانی که احساس افسردگی کردید دوش بگیرید. دوش گرفتن موجب بهبود خلق و خو و آرامش اعصاب می شود.

ترکیبات گیاهی موثر بر افسردگی

مصرف گیاهان طبیعی و دارویی برای کاهش اضطراب

داروهای گیاهی می توانند به طور موثر هیجانات عصبی از جمله اضطراب را کاهش دهند. یکی از بهترین راهکارهای درمانی که به منظور پیشگیری و درمان افسردگی همین طور کاهش اضطراب پیشنهاد می شود مصرف گیاهان طبیعی و دارویی می باشد. مصرف گیاهان طبیعی می تواند جایگزین خوبی به جای مصرف داروهای مضر و شیمیایی باشد. به طور کلی می توان گفت مصرف گیاهان طبیعی به عنوان راهکار درمانی خانگی برای قرن هاست که مورد توجه انسانها قرار گرفته است. بسیاری از گیاهان به عنوان داروهای طبیعی ضد افسردگی شناخته می شوند و در واقع بهبود دهنده خلق افرادی هستند که به دلایل گوناگون احساس شادی و نشاط را از دست داده اند. بر اساس تحقیقات گسترده ای که بر روی انواع گیاهان و خواص آنها صورت گرفته است با شناخت هر یک از گیاهان دارویی و خواص آنها می توانید به جای مصرف قرص ها و دیگر داروهای شیمیایی مضر از گیاهان طبیعی برای درمان بیماری های گوناگون خود و کاهش اضطراب  استفاده کنید و در مدت زمان کوتاهی شاهد اثربخشی آنها باشید.

انواع گیاهان طبیعی ضد افسردگی که برای کاهش اضطراب نیز موثر عمل می کنند

موکونا

موکونا از انواع گیاهان بومی گرمسیری محسوب می شود که با نام لوبیای مخملی نیز شناخته می شود. این گیاه از موثرترین داروهای طبیعی ضد افسردگی و یا کاهش اضطراب می باشد. نحوه اثربخشی گیاه موکونا بدین صورت می باشد که ماده موثر طبیعی لودوپا موجود در این گیاه با عبور از سد خونی و مغزی وارد مغز می شود و موجب افزاش میزان دوپامین مغز می شود. بدین ترتیب به طور مستقیم در تنظیم خلق و خو و فعالیت شناختی مغز انسان تاثیر گذار می باشد. جالب است بدانید موکونا دارای خواص بی شماری از جمله کاهش اضطراب به شکلی مناسب است و از دیگر قابلیت های این گیاه درمان استرس و درمان بیماری پارکینسون می باشد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته در ارتباط با خواص  بی شمار این گیاه طبیعی، پزشکان در تلاش هستند تا در آینده از آن برای تولید داروهای کاملا گیاهی استفاده کنند و از این طریق بسیاری از بیماری ها را به طور قطعی درمان کنند. مقداری بسیار زیادی از این ماده در داروهای گیاهی مانند ویگوکال دیده می شوند.

تاثیر موکونا بر کاهش اضطراب

زعفران و علف چای برای کاهش اضطراب

زعفران به عنوان یکی از ادویه جات محبوب شناخته شده است که بسیاری از خانم های ایرانی برای پخت غذاهای ایرانی و اصیل از آن استفاده می کنند. طبق تحقیقات انجام شده پزشکان به این نتیجه دست یافته اند که زعفران که از بخش خشک گیاه کروکوس حاصل می شود نقش موثری در پیشگیری از افسردگی و درمان های خفیف آن و کاهش اضطراب ایفا می کند.

مهم ترین خواص زعفران
  1. آرام بخش و خواب آور
  2. شادی بخش
  3. تحریک کننده عصب و مسکن طبیعی

علف چای

علف چای به عنوان یکی از بهترین و اثربخش ترین داروهای ضد افسردگی و درمان کننده افسردگی خفیفاشت و برای کاهش اضطراب، موثر شناخته شده است. قدمت این گیاه به بیش از دو هزار سال باز می گردد و از آن زمان به عنوان داروی آرامش بخش برای درمان بیماری های عصبی مورد توجه بوده است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی از این گیاه برای تولید بسیاری از داروهای گیاهی ضد افسردگی استفاده می کنند.

مهم ترین خواص علف چای
  • درمان افسردگی هایی که چندان پیشروی نکرده اند.
  • درمان افسردگی هایی که ناشی از دوران یائسگی در خانم ها می باشد.
  • درمان خستگی های عصبی و اضطرابی که بر اثر مشکلات گوناگون در فرد پدیدار می شود.

تاثیر علف چای بر افسردگی

روغن اسطو خودوس و گیاهای دیگر به عنوان کاهش دهنده اضطراب و درمان افسردگی خفیف

روغن اسطو خودوس دارای بویی مطبوع می باشد و به شیوه های گوناگونی مصرف می شود. این گیاه می تواند به صورت خوراکی نیز مصرف شود. روغن اسطو خودوس برای افرادی که دچار اضطراب هستند و یا احساس افسردگی دارند پرکاربرد می باشد.

مهم ترین خواص روغن اسطو خودوس در کاهش اضطراب

  1. رفع خستگی
  2. درمان کننده استرس و اضطراب
  3. درمان کننده افسردگی
  4. آرامش بخش و خواب آور

سنبل الطیب

سنبل الطیب یکی از گیاهان دارویی طبیعی می باشد که دارای خواص کاهش صرع، ضد افسردگی، آرامش بخش و از بین برنده تشویش و نگرانی و اضطراب می باشد. برای مصرف گیاه سنبل الطیب جهت رفع افسردگی باید مقدار مناسبی از آن را برای مدت زمان نیم ساعت درون یک لیوان آب جوش بریزید و پس از دم کشیدن آن را صاف کنید و میل کنید.

گلبرگ گل رز

یکی از راهکارهای مفید برای پیشگیری و درمان افسردگی همین طور برای کاهش اضطراب، مصرف گلبرگ گل رز می باشد. درمان خانگی افسردگی با استفاده از آن بدین صورت است که لازم است تعداد زیادی از گلبرگ ها رادر مقداری آب بریزید و برای مدت 15 دقیقه بجوشانید. پس از این که خنک شد مقداری شکر به آن اضافه کنید و آن را میل کنید. برای اثر بخشی بهتر پیشنهاد می شود این درمان خانگی را سه بار در روز میل کنید.

گل رز و کاهش اضطراب

نوشیدن چای سبز و به لیمو برای کاهش اضطراب و افسردگی

همان طور که می دانید چای سبز یکی از گیاهان طبیعی شناخته شده می باشد که برای بدن بسیار مفید است. یکی از مهم ترین خواص چای سبز کاهش علائم افسردگی در زنان و مردان می باشد. چای سبز حاوی اسیدآمینه می باشد که تاثیر بسزایی در آرامش مغز دارد.

به لیمو

به لیمو یکی از داروهای گیاهی طبیعی برای درمان افسردگی به شمار می رود. برای درمان کافی است 25 گرم به لیمو برای مدت زمان 15 دقیقه در آب سرد بماند، سپس آن را میل کنید. برای اثربخشی بهتر پیشنهاد می شود آن را برای سه بار در روز مصرف کنید.

گیاه سنبل هندی

طبق تحقیقات انجام شده عصاره ساقه و ریشه گیاه سنبل هندی موجب آرامش بخشیدن مغز انسان و در نهایت کاهش اضطراب می شود. با مصرف این گیاه حالت های پرخاشگری در فرد کاهش پیدا می کند و احساس شادی و نشاط را به ارمغان می آورد.

پودر چوب صندل، گیاه مقل و چای زنجبیل برای کاهش افسردگی و اضطراب

راهکار درمانی دیگر برای افسردگی این است که پودر چوب صندل را هر روز بر روی پیشانی تان بمالید. این ماده نقش موثری در آرامش ذهن دارد.

گیاه مقل

از مهم ترین خواص گیاه مقل کاهش وزن و تقویت سیستم عصبی می باشد. بهترین روش برای درمان افسردگی با استفاده از گیاه مقل این است که آن را خشک کنید سپس آن روی زغال داغ بپاشید و دود حاصل را استنشاق کنید. دود این گیاه تاثیر بسزایی در جوان کردن ذهن دارد.

ترکیب مریم گلی و برگ ریحان

مقدار مناسبی از مریم گلی را با برگ ریحان مخلوط کنید و روی آن آب بریزید و برای کاهش اضطراب و درمان افسردگی دوبار در روز آن را میل کنید.

نوشیدن چای زنجبیل

از دیگر مواد طبیعی مفید برای درمان و پیشگیری از افسردگی زنجبیل می باشد. برای تهیه چای زنجبیل باید یک قاشق پودر زنجبیل را در آب داغ بریزید و برای مدت چند دقیقه آن را بجوشانید و پس از خنک شدن آن را میل کنید. در صورتی که آن را برای دو بار در روز بنوشید در مدت زمان کوتاهی شاهد اثربخشی آن در درمان افسردگی خواهید بود.

یکی از راهکارهای بسیار مفیدی که برای درمان افسردگی و کاهش اضطراب موثر می باشد خندیدن است. خنده نیاز به صرف هزینه ندارد و می توان گفت راحت ترین کاری که برای درمان افسردگی و کم کردن اضطراب و نگرانی های خود می توانید به کار بگیرید خنده است. خنده موجب بهبود خلق و خو می شود و در تعدیل علائم افسردگی نقش بسزایی دارد. خنده درمان کننده بسیاری از بیماری ها می باشد و می توان گفت بهترین دارو به شمار می رود.

تفاوت داروهای گیاهی و شیمیایی بر کاهش اضطراب و افسردگی

تفاوت های گیاهان دارویی و داروهای گیاهی درمان کننده افسردگی با داروهای شیمیایی

  • مصرف گیاهان دارویی هیچ گونه عوارض جدی و جانبی برای فرد مصرف کننده نخواهد داشت.
  • گیاهان طبیعی با قیمت بسیار مناسبی به فروش می رسند.
  • گیاهان طبیعی دارای اثربخشی سریع و فوق العاده می باشند.
  • گیاهان طبیعی دارای خواص بی شماری می باشند و برای بدن مفید هستند.
  • مصرف گیاهان طبیعی هیچ گونه محدودیت سنی ندارد.
  • مصرف گیاهان طبیعی موجب افزایش طول عمر می گردد.

مهم ترین عوارض جانبی داروهای شیمیایی در درمان افسردگی و کاهش اضطراب

خشکی لب ها

یکی از مهم ترین عوارض جانبی مصرف داروهای شیمیایی ضد افسردگی خشکی لب ها می باشد.

احساس بی خوابی

مصرف داروهای شیمیایی ضد افسردگی موجب افزایش انرژی فرد مصرف کننده می شود و بدین ترتیب احساس بی خوابی را به همراه خواهد داشت.

احساس خستگی و خواب آلودگی

درصد بالایی از افراد به هنگام مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش اضطراب، در هفته اول احساس خواب آلودگی و خستگی را به همراه خواهند داشت.

سرگیجه

یکی از مهم ترین عوارض داروهای شیمیایی ضد افسردگی احساس سرگیجه در فرد مصرف کننده به ویژه افراد مسن می باشد.

حالت تهوع

مصرف داروهای شیمیایی ضد افسردگی در هفته اول موجب حالت تهوع در برخی افراد می گردد.

کاهش میل جنسی

یکی از بدترین عوارض جانبی داروهای شیمیایی ضد افسردگی، کاهش میل جنسی در مردان و زنان می باشد. بنابراین ممکن است با مصرف این داروها مشکلات مربوط به افسردگی افراد حل شود اما موجب بروز دیگر مشکلات جنسی می شود که در زندگی زناشویی اهمیت زیادی دارد و سرد مزاجی و جدایی زوجه را به دنبال خواهد داشت.

علائم اضطراب و افسردگی

انجام ندادن کارهایی که موجب افسردگی می شوند

  1. از مصرف داروهای شیمیایی ضد افسردگی و کاهش اضطراب برای مدت زمان طولانی خودداری کنید.
  2. از مصرف افزودنی های شیمیایی که برای بدن مضر هستند خودداری کنید. منظور از افزودنی های شیمیایی مواد مضری مانند شکر، الکل و…. می باشد.
  3. وعده های غذایی خود را حذف نکنید.
  4. در صورتی که احساس افسردگی و اضطراب کردید مصرف گیاهان مفید و طبیعی را فراموش نکنید.
  5. داشتن رژیم غذایی اصولی راهکار درمانی مفیدی برای پیشگیری از افسردگی  و کاهش اضطراب و هیجاناتی به این شکل می باشد. یکی از بهترین مواد خوراکی که در درمان افسردگی نقش مهمی دارد سیر است. توصیه می شود برای پیشگیری و درمان افسردگی به تمامی غذاهایتان سیر اضافه کنید. برخی دیگر از مواد خوراکی مفید برای پیشگیری و درمان افسردگی شامل جوی دوسر، بادام زمینی، تخمه ی کدو تنبل و…….می باشند.
  6. تنوع گیاهان دارویی و خواص بی شمار آنها و تعدد درمان طب گیاهی در ایران از زمان قدیم تا به امروز همچنان ادامه دارد و این امر نشان دهنده این است که گیاهان همیشه سود مند هستند و هیچ دارویی به اندازه گیاهان طبیعی نمی تواند مشکلات روحی و برخی از بیماری های جسمی را به خوبی برطرف کند. امروزه بر اساس تحقیقات و بررسی های گوناگونی که در ارتباط با انواع گیاهان دارویی صورت گرفته است درمان بیماری های روحی مانند افسردگی، استرس، نگرانی و کاهش اضطراب به سهولت انجام می شود. کمتر گیاه طبیعی را می توان یافت که دارای خواص مفیدی برای بدن و سلامت انسان نباشد و یا برای درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار نگیرد. از این رو اهمیت گیاهان طبیعی در زندگی انسانها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و مصرف گیاهان طبیعی و دارویی به عنوان بخشی جدا ناپذیر از زندگی انسان ها به شمار می روند.

پرسش و پاسخ درباره این محصول

avatar